Budowanie zaufania pracowników jest podstawą sukcesu organizacji. Zatrudnieni powinni mieć poczucie, że pracodawca darzy ich szacunkiem, dostrzega potrzeby oraz ma na uwadze ich dobro, również w sytuacjach trudnych dla firmy. Kadra kierownicza powinna ufać, że pracownicy są samodzielni i należycie realizują swoje zadania – bez względu na to, czy pracują z biura, czy z domu. Dlaczego zaufanie jest tak ważne? Najnowszy raport dotyczący sektora nowoczesnych usług dla biznesu przynosi odpowiedź na to pytanie.
Według raportu Hays budowanie zaufania pracowników to trend na 2023 rok[1].
Zaangażowanie pracowników
Efektywność pracy jest bezpośrednio powiązana z wysiłkami pracowników. Dlatego też pracownik powinien oprócz wiedzy i umiejętności odznaczać się zaangażowaniem oraz motywacją do wysiłku na rzecz pracodawcy. Wskutek braku zaufania w firmie nie tylko spada zaangażowanie pracowników, ale także rośnie ryzyko wypalenia zawodowego. Oba te czynniki mogą wpływać na gotowość do rezygnacji z pracy.
Wększe zaufanie w firmie tworzy odpowiednie środowisko do osiągnięcia celów[2].
W związku z tym podstawowym zadaniem podmiotów funkcjonujących na rynku coraz częściej staje się zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków pracy umożliwiających zaspokojenie ich potrzeb, a także wspierających tworzenie zaangażowanego podwładnego, który będzie działał na rzecz osiągania założonych w przedsiębiorstwie celów.
Komfort psychiczny
Rośnie świadomość pracowników, którzy od organizacji oczekują nie tylko adekwatnego, konkurencyjnego wynagrodzenia i bogatego pakietu benefitów, ale także kultury pracy zbieżnej z ich potrzebami i motywacją. Pracownicy liczą, że pracodawca zadba również o ich komfort psychiczny, który trudniej jest utrzymać w obliczu niepewności towarzyszącej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej. Jako godne zaufania postrzegają dojrzałe organizacje, które oferują przejrzyste zasady współpracy i wynagradzania, cenią transparentną komunikację i dbają o dobrostan swoich zespołów.
Działalność na rzecz budowania zaufana budzi pozytywne skojarzenia, co zachęca potencjalnych partnerów do nawiązania współpracy[2].
Zaufanie do pracowników skutkuje dialogiem, daje możliwość wymiany wielu istotnych informacji biznesowych. Organizacja, która dba o dobrostan zatrudnionych, o jasną i spójną komunikację, jest otwarta na feedback i potrzeby pracownika, buduje więc markę dobrego i zaufanego pracodawcy. Jest to element zauważany przez obecnych i potencjalnych pracowników, a dzięki temu wpływa na procesy rekrutacyjne i zatrzymywanie talentów w firmie.
Źródła:
- [1] Hays, Centra usług biznesowych raport płacowy 2023.
- [2] Maria Mazur, Współczesne trendy w zarządzaniu, 2021.