Celem Konkursu jest zachęcanie młodych ludzi, wkraczających dopiero na rynek pracy, do podnoszenia poziomu wiedzy z zakresu etyki biznesu, jego społecznej odpowiedzialności (CSR) i ładu korporacyjnego, co może stanowić ich wkład w budowę kapitału społecznego. Zdaniem organizatorów właśnie ten sposób promowania postaw etycznych wśród studentów i absolwentów wyższych uczelni będzie miał rezultat ich przyszłej, bardziej efektywnej praktyce biznesowej.
– Konkurs Verba Veritatis to między innymi stała inspiracja, kierowana do środowiska akademickiego, do tego, by szeroko rozumiany CSR i etykę biznesu uczynić przedmiotem poszukiwań naukowych i edukacyjnych studentów oraz pracowników uczelni. Traktujemy to jak potwierdzenie odpowiedzialnego podejścia do realizacji misji edukacyjnej polskich Alma Mater. Odpowiedzialne kształcenie stanowi zaś źródło poprawy kondycji etycznej, której tak potrzebujemy jako społeczeństwo. W codziennej praktyce zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów zbyt wiele jest bowiem przejawów nierzetelności, obniżającej poziom wzajemnego zaufania, a przez to również jakości życia – powiedział Andrzej Roter, Prezes Zarządu KPF.
Tematy najczęściej podejmowane przez uczestników poprzednich edycji Konkursu dotyczyły m.in. dobrych praktyk rynkowych w różnych sferach aktywności gospodarczej (również audytu i rewizji finansowej), kształtowania postaw etycznych, podejścia przedsiębiorców do nadużyć oraz podejmowanych przez nich inicjatyw z zakresu CSR.
– Co roku w pracach magisterskich studenci analizują wybrany wycinek rzeczywistości i formułują wnioski, co i jak można w niej poprawić. Niestety, często nikt ze świata praktyków nie dowiaduje się o tych wnioskach i efekt wielomiesięcznej pracy przepada – wyznaje Sylwia Borkowska, laureatka ubiegłorocznej edycji Konkursu. – W tej sytuacji Konkurs Verba Veritatis ma dla mnie ważne znaczenie – nie tylko z punktu widzenia laureatki i niedawnej studentki, ale też praktyka animacji współpracy międzysektorowej. W mojej pracy przekonałam się, jak bardzo istotne są wszelkie działania na rzecz przenikania wiedzy akademickiej do sektora publicznego oraz prywatnego i odwrotnie. Dlatego Konkurs, łączący najlepsze badania studentów z praktyką etyki biznesu, jest naprawdę bezcenny, a jego tematyka wyjątkowo wartościowa.
Przy ocenie prac Kapituła Konkursu, pod kierunkiem prof. dra hab. Bolesława Roka z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, bierze pod uwagę cztery kryteria – wartość merytoryczną, znaczenie praktyczne pracy, a także innowacyjność i warsztat naukowy. Najlepsi są nagradzani atrakcyjnymi nagrodami pieniężnymi oraz rzeczowymi.
– Zarówno profesjonalizm oprawy ogłoszenia wyników, jak i nagrody w Konkursie, są ogromnie ważne dla docenienia efektów pracy ambitnych studentów. Nagroda przyznana mi za I miejsce w kategorii prac magisterskich – bilety lotnicze ufundowane przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku – pozwoliła odczuć, że warto było się postarać, i zapewniła doskonałą formę celebracji efektów pracy nad magisterium. Trudno wyobrazić sobie lepszy sposób odpoczynku i zyskania nowej energii do dalszego działania niż podróż w wymarzone miejsce. Dlatego organizatorom, partnerom i sponsorom, którzy przyłożyli się do realizacji Konkursu na tak wysokim poziomie, należą się wyrazy najwyższego uznania – dodaje Sylwia Borkowska, laureatka ubiegłorocznej edycji Konkursu.
Konkurs VERBA VERITATIS, jako jeden z trzech projektów z zakresu CSR, zrealizowanych w 2016 roku przez KPF, został zaprezentowany w tegorocznej edycji Raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, będącym największym w Polsce przeglądem działań biznesu społecznie odpowiedzialnego.
Tegoroczna edycja Konkursu została jak dotąd objęta patronatem honorowym przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Federację Konsumentów.
Nazwiska zwycięzców zostaną ogłoszone w listopadzie. Szczegółowe informacje na temat sposobu zgłaszania prac znaleźć można na stronie: www.kpf.pl/etyka/konkurs-verba-veritatis.