Marzenie wielu – praca na wygodnej kanapie w kapciach, może wcale nie mieć samych jasnych stron, jakby mogło się w pierwszej chwili wydawać. Wykonywanie obowiązków służbowych w zaciszu domowym wymaga od pracownika tego, że nie da wodzić się na pokuszenie i odda się pracy z takim samym zaangażowaniem jakby siedział na kręconym fotelu w biurze. Badania z lutego 2020 roku wskazują, że na chociaż jeden dzień pracy zdalnej w tygodniu liczy 86% pracowników w Polsce.
O pracy zdalnej piszemy dziś nie bez powodu. W związku ze wzrostem zachorowań na koronawirusa, coraz częściej pracodawcy pozwalają bowiem pracownikom wypełniać obowiązki służbowe bez konieczności opuszczania domu. Wydanie takiego "polecenia" jest możliwe dzięki uchwaleniu ustawy z dn. 2 marca 2020 roku.
Zgodnie z art. 3, obowiązującej od 8 marca specustawy, pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie przez czas oznaczony pracy określonej w umowie o pracę poza miejscem jej stałego wykonywania. Co ważne, w takim przypadku pracownik nie może odmówić wykonywania pracy zdalnej.
Wcześniejsze przepisy zawarte w kodeksie pracy określały jedynie zasady telepracy, czyli takiej formy, która ustala zasady pracy pracownika, który wykonuje obowiązki zawodowe w całości poza siedzibą firmy.
Praca zdalna definiowana jest w literaturze jako:
„praca realizowana poza siedzibą pracodawcy, w zależności od formy: w miejscu zamieszkania pracownika lub w innym miejscu, czasem w ruchu”.
Praca zdalna – kto może ją wykonywać?
Najprościej byłoby napisać, że pracę z domu może wykonywać każdy, komu pozwala na to charakter jego pracy.
Do wykonywania zawodowych zadań zdalnie przydadzą się także odpowiednie predyspozycje. Z raportu talentplace "2019 Praca zdalna – przywilej czy nadchodzący standard?" wynika, że kluczowe są następujące umiejętności:
- 76,5% umiejętność zarządzania czasem,
- 68,5% samodzielność,
- 52,5% nastawienie na realizację wyniku.
Co ciekawe, wyżej ceniona u pracowników, którzy pracują zdanie jest umiejętność pracy zespołowej niż znajomość narzędzi, które umożliwiają pracę z domu.
Praca z domu wymaga skrupulatnego przygotowania także ze strony firmy. Wprawdzie większość firm wykorzystuje już technologie ułatwiające pracownikom łączność i pracę z dowolnego miejsca (np. rozwiązania chmurowe), ale nie wszędzie jest to możliwe.
- W wielu firmach dostęp do zasobów sieciowych jest możliwy tylko z firmowych komputerów, a czasem wyłącznie w siedzibie firmy. W przypadku osób pracujących zdalnie należy zadbać np. o zdalny dostęp do firmowej sieci i odpowiedni sprzęt – podkreśla Michał Młynarczyk, dyrektor zarządzający firmą rekrutacyjną i outsourcingową z Devire.
Jak pracodawca może mieć "oko" na pracownika zdalnego?
Polecenie pracy zdalnej głównie opiera się na zaufaniu, że zadania powierzone pracownikowi zostaną sumiennie wykonane, bez znaczenia, gdzie będzie wykonywana ta praca.
66,5% pracodawców, którzy brali udział w badaniu talentplace "2019 Praca zdalna – przywilej czy nadchodzący standard?" przyznaje, że nie stosuje narzędzi do monitorowania pracy swoich pracowników, 12,5% nie chciało udzielić odpowiedzi a 21% potwierdziło, że wykorzystuje je do sprawdzania postępów wykonania zadań. Do najpopularniejszych programów należą: Jira (28,6%), rozwiązania GPS i telemetryczne (21,4%), własne programy (21,4%) i Asana (9,5%).
Źródła:
-
A. Jeran, Praca zdalna jako źródło problemów realizacji funkcji pracy, „Opuscula Sociologica” 2016, nr 2, s. 50.
- talentplace, "2019 Praca zdalna – przywilej czy nadchodzący standard?", 2019.