Wiadomości|

02.05.2023

Dlaczego warto budować relacje w biznesie? Kilka słów o networkingu

Wiktoria Jackowska, Redaktorka, Grupa MBE

Każdy wie, czym jest networking. Budowanie sieci kontaktów ma ogromne znaczenie w rozwijaniu kariery nie tylko w branży finansowej i bankowej, ale w biznesie w ogóle. Oto kilka powodów, dla których warto inwestować czas i wysiłek w budowanie oraz podtrzymywanie relacji zawodowych.

unsplash.com

unsplash.com

Pozyskiwanie klientów i klientek

Wiele przedsiębiorców i przedsiębiorczyń nie prowadzi szerokiego marketingu. Wówczas kluczowym elementem ich strategii jest tworzenie i podtrzymywanie kontaktów zawodowych, czyli właśnie networking. Im częściej dochodzi do interakcji między nimi a partnerami i partnerkami biznesowymi, tym częściej zostaje się zapamiętanym/zapamiętaną. Gdy do naszego otoczenia biznesowego dochodzi informacja o potrzebie posiadania, stworzenia czy kupienia produktu, który oferujesz, jest duże prawdopodobieństwo, że skierują poszukującą osobę właśnie do Ciebie.

Budując dobre relacje, budujesz dobre rekomendacje. Sympatia i stały kontakt sprawiają, że potencjalni klienci i klientki lub partnerzy i partnerki biznesowi będą o Tobie pamiętali. 

Uczenie się od siebie nawzajem

Biznes nie stoi w miejscu. Razem z ludźmi, którzy go tworzą, stale się rozwija. Ważnym ogniwem jest wzajemna wymiana doświadczeń. Dzięki niej nabywa się wiedzy praktycznej popartej jednostkowym, realnym przykładem. Wymiana doświadczeń pozwala zmienić perspektywę, zauważyć nowe możliwości, ale również zyskać pewność w działaniu: „Jeśli to udało się mojej znajomej z branży, może i mnie się uda?”

Twoja sieć kontaktów może być cennym źródłem informacji i wiedzy na temat aktualnych trendów, najlepszych praktyk, nowych produktów i usług w branży. Współpraca z innymi osobami może pozwolić na zdobycie wiedzy od bardziej doświadczonych pracowników i pracowniczek oraz na naukę na błędach innych, co może przyspieszyć rozwój twojej kariery.

Pomoc w kryzysie

Gdy budujesz relacje ze swoimi partnerami i partnerkami biznesowymi oraz z klientami i klientkami – widujesz się z nimi, rozmawiasz czy mailujesz – otoczenie biznesowe wie, co się u Ciebie dzieje: w jakie aktywności się angażujesz oraz jakimi kierujesz się wartościami. Istnieje spora szansa, że gdy dowiedzą się oni o kryzysie w Twojej organizacji lub sam/sama ich o tym poinformujesz, nie pozostaną na niego obojętni i wyciągną do Ciebie pomocną dłoń. Powinno to oczywiście działać obustronnie.

Warto więc zjednywać sobie ludzi oraz w potrzebnych dla nich i możliwych dla Ciebie sytuacjach okazywać im wsparcie i zainteresowanie. Relacje biznesowe mogą być kołem ratunkowym w momencie kryzysu, którego nigdy nie jesteśmy w stanie całkowicie przewidzieć. 

Widoczność na rynku pracy

Tworzenie relacji biznesowych pomaga w budowaniu swojego wizerunku i marki osobistej w branży. Dobrze zarządzana sieć kontaktów może zwiększyć Twoją widoczność i pozycję jako eksperta czy ekspertkę w swojej dziedzinie. Bądź więc aktywny/aktywna w swoim środowisku zawodowym, uczestnicz w branżowych eventach i otwieraj się na nowe znajmości. Możesz w ten sposób poznać innych profesjonalistów i profesjonalistki, z którymi wymienisz się doświadczeniami.

Niemniej podczas budowania relacji w biznesie niezwykle ważna jest autentyczność. Szukaj dlugoterminowych kontaktów, których podstwą jest wzajemne zainteresowanie. Dobre relacje są bowiem drogą do rekomendacji, które prowadzą nie tylko do pozyskania nowych klientów i klientek, ale także do zdobycia nowych możliwości zawodowych, takich jak awanse, oferty pracy czy udział w projektach. 

Źródła: 

Autor

Wiktoria Jackowska

Wiktoria Jackowska

Redaktorka, Grupa MBE

Magistrantka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Czynna uczestniczka konferencji naukowych. Pasjonatka kultury, lingwistka. 

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Członkini Stowarzyszenia Bliżej ADHD działającego z misją edukacji o neuroróżnorodności.