Wiadomości|

08.01.2024

Brzoskwiniowa komunikacja w branży finansowej, czyli kolor 2024 roku

Wiktoria Jackowska, Redaktorka, Grupa MBE

Kolor, jako uznany na całym świecie język wizualny, może wyrazić to, czego nie mogą powiedzieć słowa. Według Instytutu Pantone kolorem 2024 roku jest brzoskwiniowy, a dokładnie odcień peach fuzz. Jaki przekaz niesie dla branży finansowej?

Midjourney

Midjourney

Instytut Pantone Color to dział firmy konsultingowej Pantone. Pracują w nim eksperci z wielu dziedzin, których łączy wiedza w zakresie koloru i wzornictwa oraz umiejętność patrzenia na świat przez pryzmat koloru. Porównuję ich do antropologów koloru. Mają intuicyjną umiejętność łączenia wszystkiego, co dzieje się na świecie i przekładania tego na język koloru.

Od 1999 zespół globalnych ekspertów ds. kolorów przeczesuje świat w poszukiwaniu nowych wpływów kolorystycznych. Inspiracji szukają w każdej branży, a więc znaczną rolę odgrywają także warunki społeczno-ekonomiczne. Wpływ na wybór koloru roku mogą mieć nowe technologie, materiały, tekstury czy wszelkie atrakcyjne efekty wpływające na kolor, które przyciągają uwagę całego świata.

Wybór koloru roku służy jako wyraz nastroju i postawy konsumentów. To kolor, który odzwierciedla to, czego obecnie szukają ludzie.  

Kolorem 2024 roku według The Pantone Color Institute został odcień koloru brzoskwiniowego – peach fuzz – tłumaczony również jako brzoskwiniowy meszek

Po co nam kolor roku?

Pantone Color Institute chce podkreślić rolę koloru jako cichego języka. Celem programu jest pomoc firmom i konsumentom w lepszym zrozumieniu mocy, jaką posiada właśnie kolor. Organizacje z różnych branż mogą wykorzystać moc i wyrazistość koloru, aby wpłynąć na skuteczniejszą strategię projektowania.Ta ma potencjał na większe zaangażowanie konsumentów.

Członkowie zespołu Pantone Color Institute wskazują, że kolor odgrywa główną rolę w decyzji konsumenta o zakupie.

Kolor roku a relacja z klientami

Kolor jest naszym najważniejszym i potężnym narzędziem komunikacji. Jest pierwszą rzeczą, którą widzimy i pierwszą rzeczą, z którą się łączymy. Jest to język wizualny, który wszyscy rozumiemy, a którego przesłanie łączy płeć, pokolenia i położenie geograficzne.

Jednocześnie branża finansowa ze względu na obszar swojej działalności jest niezwykle wymagająca. Dlatego też bardzo dużą rolę pełnią komunikacja z klientem i budowanie z nim relacji. Aby być konkurencyjnym, należy ciągle dostosowywać się do panującej sytuacji, w tym do rosnących oczekiwań klientów. Z pomoca przychodzi więc kolor roku, który inspiruje do prowadzenia brzoskwiniowej komunikacji w finansach. Na czy, ona polega? 

Brzoskwiniowa komunikacja

Komunikacja w firmie w 2024 powinna uwzględniać wartości, które niesie za sobą wybrany kolor roku. Otwartość i empatia – to prawdziwa siła współczesnej komunikacji.

Odcień brzoskwiniowy – dokładnie peach fuzz – kieruje relacje z kontrahentami w stronę poczucia życzliwości i wspólnotowości. 

Kolor roku wskazuje na emocjonalną sferę człowieka. Zwraca uwagę na jej złożoność i jednocześnie miałkość. Dziś, w postcovidowej rzeczywistości, każdy z nas potrzebuje ciepła i poczucia bezpieczeństwa – również w relacjach zawodowych. PANTONE 13-1023 Peach Fuzz według ekspertów oddaje potrzebę pielęgnowania siebie i innych. To właśnie te cechy, które kryje w sobie brzoskwiniowy kolor roku, odpowiadają bieżącym trendom w komunikacji biznesowej. 

Skupienie się na takich elementach w komunikacji jak otwartość, życzliwość, empatia i budowanie poczucia wspólnotowości i bezpieczeństwa, może wywołać większe zaangażowanie klientów oraz tworzyć trwałe relacje z naszą marką.

Komunikacja – trendy w branży finansowej 

Relacje pomiędzy konsumentem a firmą nieustannie się zmieniają. Wpływają na nie zmiany ekonomiczne i trendy społeczne. Należą do nich np.: zwiększająca się długość życia, wzrastający poziom świadomości konsumentów, zmiany sposobów konsumpcji oraz komunikowania się czy rozwój i implementacja nowych technologii. Brzoskwiniowa komunikacja może w 2024 stanowić nadrzędną inspirację w budowaniu strategii komunikacji biznesowej w firmach. 

Peach fuzz

Odcień brzoskwiniowego jako kolor roku oznacza porozumienie między ludźmi. Klienci oczekują, że marki będą wyrażać zrozumienie i troskę. Kolor roku 2024 stanowi zatem doskonałą inspirację dla firm, aby ich komunikacja odzwierciedlała wartości, które są ważne dla społeczeństwa. Peach Fuzz stanowi również wyzwanie w dostosowaniu tej komunikacji tak, aby odpowiadała ona na potrzeby klientów.  Stąd kluczem do sukcesu zawodowego są autentyczność i bliskość w relacjach biznesowych. 

Autor

Wiktoria Jackowska

Wiktoria Jackowska

Redaktorka, Grupa MBE

Magistrantka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Czynna uczestniczka konferencji naukowych. Pasjonatka kultury, lingwistka. 

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Członkini Stowarzyszenia Bliżej ADHD działającego z misją edukacji o neuroróżnorodności.