Instytut Pantone Color to dział firmy konsultingowej Pantone. Pracują w nim eksperci z wielu dziedzin, których łączy wiedza w zakresie koloru i wzornictwa oraz umiejętność patrzenia na świat przez pryzmat koloru. Porównuję ich do antropologów koloru. Mają intuicyjną umiejętność łączenia wszystkiego, co dzieje się na świecie i przekładania tego na język koloru.
Od 1999 zespół globalnych ekspertów ds. kolorów przeczesuje świat w poszukiwaniu nowych wpływów kolorystycznych. Inspiracji szukają w każdej branży, a więc znaczną rolę odgrywają także warunki społeczno-ekonomiczne. Wpływ na wybór koloru roku mogą mieć nowe technologie, materiały, tekstury czy wszelkie atrakcyjne efekty wpływające na kolor, które przyciągają uwagę całego świata.
Wybór koloru roku służy jako wyraz nastroju i postawy konsumentów. To kolor, który odzwierciedla to, czego obecnie szukają ludzie.
Kolorem 2024 roku według The Pantone Color Institute został odcień koloru brzoskwiniowego – peach fuzz – tłumaczony również jako brzoskwiniowy meszek.
Po co nam kolor roku?
Pantone Color Institute chce podkreślić rolę koloru jako cichego języka. Celem programu jest pomoc firmom i konsumentom w lepszym zrozumieniu mocy, jaką posiada właśnie kolor. Organizacje z różnych branż mogą wykorzystać moc i wyrazistość koloru, aby wpłynąć na skuteczniejszą strategię projektowania.Ta ma potencjał na większe zaangażowanie konsumentów.
Członkowie zespołu Pantone Color Institute wskazują, że kolor odgrywa główną rolę w decyzji konsumenta o zakupie.
Kolor roku a relacja z klientami
Kolor jest naszym najważniejszym i potężnym narzędziem komunikacji. Jest pierwszą rzeczą, którą widzimy i pierwszą rzeczą, z którą się łączymy. Jest to język wizualny, który wszyscy rozumiemy, a którego przesłanie łączy płeć, pokolenia i położenie geograficzne.
Jednocześnie branża finansowa ze względu na obszar swojej działalności jest niezwykle wymagająca. Dlatego też bardzo dużą rolę pełnią komunikacja z klientem i budowanie z nim relacji. Aby być konkurencyjnym, należy ciągle dostosowywać się do panującej sytuacji, w tym do rosnących oczekiwań klientów. Z pomoca przychodzi więc kolor roku, który inspiruje do prowadzenia brzoskwiniowej komunikacji w finansach. Na czy, ona polega?
Brzoskwiniowa komunikacja
Komunikacja w firmie w 2024 powinna uwzględniać wartości, które niesie za sobą wybrany kolor roku. Otwartość i empatia – to prawdziwa siła współczesnej komunikacji.
Odcień brzoskwiniowy – dokładnie peach fuzz – kieruje relacje z kontrahentami w stronę poczucia życzliwości i wspólnotowości.
Kolor roku wskazuje na emocjonalną sferę człowieka. Zwraca uwagę na jej złożoność i jednocześnie miałkość. Dziś, w postcovidowej rzeczywistości, każdy z nas potrzebuje ciepła i poczucia bezpieczeństwa – również w relacjach zawodowych. PANTONE 13-1023 Peach Fuzz według ekspertów oddaje potrzebę pielęgnowania siebie i innych. To właśnie te cechy, które kryje w sobie brzoskwiniowy kolor roku, odpowiadają bieżącym trendom w komunikacji biznesowej.
Skupienie się na takich elementach w komunikacji jak otwartość, życzliwość, empatia i budowanie poczucia wspólnotowości i bezpieczeństwa, może wywołać większe zaangażowanie klientów oraz tworzyć trwałe relacje z naszą marką.
Komunikacja – trendy w branży finansowej
Relacje pomiędzy konsumentem a firmą nieustannie się zmieniają. Wpływają na nie zmiany ekonomiczne i trendy społeczne. Należą do nich np.: zwiększająca się długość życia, wzrastający poziom świadomości konsumentów, zmiany sposobów konsumpcji oraz komunikowania się czy rozwój i implementacja nowych technologii. Brzoskwiniowa komunikacja może w 2024 stanowić nadrzędną inspirację w budowaniu strategii komunikacji biznesowej w firmach.
Peach fuzz
Odcień brzoskwiniowego jako kolor roku oznacza porozumienie między ludźmi. Klienci oczekują, że marki będą wyrażać zrozumienie i troskę. Kolor roku 2024 stanowi zatem doskonałą inspirację dla firm, aby ich komunikacja odzwierciedlała wartości, które są ważne dla społeczeństwa. Peach Fuzz stanowi również wyzwanie w dostosowaniu tej komunikacji tak, aby odpowiadała ona na potrzeby klientów. Stąd kluczem do sukcesu zawodowego są autentyczność i bliskość w relacjach biznesowych.