Styczniowy raport firmy Antal, stworzony na zamówienie Biura Rozwoju Gospodarczego Urzędu m.st. Warszawy, został opracowany na podstawie desk researchu i analizy jakościowej dziesięciu ustandaryzowanych wywiadów z ekspertami z polskiej branży Fintech.
Fintech w Polsce – kluczowe wnioski za rok 2023
Branża technologii finansowych (Fintech) jest siłą transformacyjną na całym świecie, a Polska nie jest pod tym względem wyjątkiem. W ostatnich latach nasz kraj stał się kluczowym graczem w europejskim krajobrazie Fintech, będąc świadkiem szybkich postępów i innowacji.
Kluczowe wnioski:
- 10 miejsce – według rankingu „European Fintech Occupier Index” Warszawa znalazła się w czołowej dziesiątce, wygrywając z takimi metropoliami jak Mediolan czy Monachium.
- o 250, więc ponad dwukrotnie – tak wzrosła liczba rodzimych fintechów w latach 2018 – 167 fintechów, a 2023 – 417 firm w tej branży, według raportu Fundacji FinTech Poland „How to do FinTech in Poland?’.
- 188 z 417 polskich fintechów ma siedzibę w Warszawie. Jeśli chodzi o rozmieszczenie branży, to stolica odgrywa ogromną rolę w skali całego kraju – dane z raportu „How to do FinTech in Poland” wskazują, że w samej Warszawie swoje siedziby ma aż 45% rodzimych fintechów. To sprawia, ze przed stolicą otwierają się duże możliwości, i można przypuszczać, że miasto ma potencjał na zostanie punktem centralnym dla rozwoju sektora technologii finansowej w skali europejskiej.
- Płatności, zarządzanie finansami, oprogramowanie – te trzy największe segmenty stanowią łącznie prawie 50% wszystkich fintechów w Polsce, według raportu Cashless.pl, „Mapa Polskiego Fintechu”.
Rozwój i przyszłość branży Fintech – istotne aspekty
Raport nie tylko kreśli dość barwny obraz sektora technologii finansowej w Polsce, lecz także na jego podstawie stara się wysnuć prognozę: jaka może być przyszłość krajowej branży Fintech?
Kluczowe wnioski:
- Zmiany prawne mogą determinować tempo rozwoju branży. Regulacje mogą ułatwić powstawanie innowacji, z kolei brak odpowiednio dopasowanych przepisów – może je utrudniać. Odpowiednie inicjatywy regulacyjne mogą zaowocować zwiększeniem konkurencji, wspieraniem innowacji i poprawą ochrony konsumentów. Analiza ram regulacyjnych ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia wyzwań i możliwości w branży.
- Znaczące zasoby ludzkie – Polska może szczycić się dużą liczbą wykwalifikowanej siły roboczej, a darmowy dostęp do wyższej edukacji zapewnia, że taki stan rzeczy powinien utrzymywać się w przyszłości.
- Sektor płatności bezgotówkowych przeżywa rozwój – szczególne obszary do dynamicznego rozwoju dostrzegane są zwłaszcza w płatnościach odroczonych (ang. buy now, pay later), mobilnych portmonetkach i transferach środków w kontekście B2B. Podobno prognozy na rok 2026 szacują nawet dwukrotny wzrost wartości cyfrowych transakcji płatniczych.
- Współpraca między start-upami a tradycyjnymi instytucjami finansowymi może być czynnikiem kluczowym dla rozwoju i innowacyjności w branży finansowej w przyszłości.
- Rosnąca rola AI – Wiele wskazuje na to, że użycie sztucznej inteligencji w automatyzacji procesów będzie trendem na następne lata, tym samym pozwalając firmom na większą personalizację świadczonych usług i efektywniejsze zarządzanie zasobami, zarówno finansowymi, jak i tymi ludzkimi.
Źródła: