Business Services (BSv) to jeden z najszybciej rozwijających się i zarazem największy dział w Capgemini Polska, który zatrudnia blisko 5000 osób. Obsługuje wielu klientów na całym świecie, oferując im innowacyjne rozwiązania w zakresie finansów i księgowości, operacji bankowych, kierowania dostawami i zarządzania zasobami ludzkimi. Płatności na czas, odpowiednie księgowanie wydatków, administracja HR, a może obsługa procesów zakupowych? Takie zadania są codziennością zespołów działających w ramach BSv, a możliwość pracy nad ciekawymi projektami jest szansą na rozwój zawodowy. Z jakimi zadaniami i wyzwaniami mierzą się na co dzień Ola, Tomek i Catalin oraz zespoły, którymi zarządzają?
Bohaterami filmu są managerowie działu Business Services (BSv). Niektórzy z nich, oprócz swoich standardowych obowiązków, biorą udział w rekrutacjach do swoich zespołów.
Tomek
Tomasz Matusik pracuje jako manager ds. optymalizacji zadań i raportowania (Command Center Manager) w projekcie dla dużego i znanego klienta z branży energetycznej, w który zaangażowanych jest ponad 200 osób. Swoją karierę w Capgemini Polska rozpoczął w 2009 roku jako młodszy specjalista. W trakcie swojej 13-letniej przygody pracował na różnych stanowiskach, zdobywając wiedzę zarówno jako ekspert, jak i people manager. Na co dzień pomaga zespołom delivery z obszaru C2C, P2P i R2R osiągnąć swoje cele. W czasie wolnym uprawia sport. Jest fanem piłki nożnej.
Tomek, czy mógłbyś opowiedzieć trochę więcej o swojej pracy? Jakie są Twoje zadania Twojego zespołu?
Od 1,5 roku jestem Managerem zespołu Command Center w dużym ponad 200-osobowym projekcie, gdzie razem z innymi zespołami finansowymi świadczymy serwis w ramach centrum usług wspólnych. Projekt oprócz Command Center w swoich strukturach ma kilkanaście zespołów z obszaru P2P, R2R i C2C. Do obowiązków Command Center należy wsparcie wspomnianych zespołów i klienta w obszarze raportowania, automatyzacji, zarządzania jakością. Mój zespół zajmuje się również utrzymaniem serwisu w obszarze zarządzania dostępami czy przepływem faktur (od dostawców klienta do SAP). Można powiedzieć, że jesteśmy takim „sercem projektu”, bo łączymy zespoły delivery, management i klienta. Równolegle do zarządzania zespołem Command Center jestem odpowiedzialny za proces rekrutacji w projekcie.
Jakich umiejętności szukasz u kandydatów, którzy aplikują do pracy w Twoim zespole?
W zależności od poziomu stanowiska, na który rekrutujemy (junior czy ekspert) wymagamy innego doświadczenia w obszarze finansów. Cechą wspólną wszystkich kandydatów do pracy w Capgemini Polska jest dobra znajomość języków obcych, gdyż na co dzień w projekcie komunikujemy się przede wszystkim w języku angielskim i niemieckim. Ważnymi umiejętnościami są także elastyczność oraz otwartość na nowe wyzwania. Każda osoba w moim zespole, niezależnie od poziomu zajmowanego stanowiska, może w większym lub mniejszym stopniu angażować się we współpracę z klientem, dlatego istotne znaczenie ma też umiejętność komunikacji na polu biznesowym. Co więcej, istotna jest też znajomość obsługi Excela oraz podstaw programowania. Osobiście w zespole stawiam na dobrą atmosferę i team spirit.
Jaki charakter ma praca w Twoim zespole?
Zespoły w Capgemini Polska pracują w trybie hybrydowym. Część pracy wykonujemy z biura, a pozostałą – z domu. Pandemia pokazała nam, że praca zdalna ma wiele korzyści, ale relacje międzyludzkie najlepiej buduje się na spotkaniach offline, dlatego czas spędzony w biurze wykorzystujemy na integrację. Dobra atmosfera i świetny team spirit pomagają nam wspólnie osiągać zamierzone cele. Często bierzemy udział w różnych eventach integracyjnych, nie tylko organizowanych przez nas samych, prywatnie, ale też też przez grupę Capgemini. Przykładem może być otwarcie biura Capgemini w Face to Face w Katowicach czy seria spotkań z okazji Friendship Day, np. wspólne śniadania.
Na co dzień mamy częsty kontakt z reprezentantami klienta, którzy darzą nas dużym zaufaniem, dzięki czemu mamy realny wpływ na procesy, za które jesteśmy odpowiedzialni. Uczestniczymy w licznych spotkaniach operacyjnych czy warsztatach i wspólnie podejmujemy kluczowe decyzje.
Z klientem współpracujemy już od trzech lat i równolegle do wykonywania standardowych zadań w ramach centrum usług wspólnych wspieramy go w transformacji procesów, jak również we wdrożeniu ważnych strategicznie narzędzi. Przykładem może być wdrożenie nowej wersji systemu SAP czyli S/4Hana. Jest to dla Klienta ważne strategiczne wdrożenie i cieszę się z faktu, że my możemy mu w tym pomóc.
W moim zespole każdy pracownik ma trochę inny zakres obowiązków. Jest to o tyle fajne, że na spotkaniach zespołowych omawiamy liczne wyzwania czy też propozycje zmian, co jest bardzo interesujące dla pozostałych uczestników. Aby mieć kontrolę nad przepływem informacji oraz postępem wykonywania zadań, używamy zwinnych metodyk zarządzania np. Agile & Scrum.
Jakie są możliwości rozwoju w Twoim zespole?
Każdy pracownik może oczekiwać dobrego pakietu szkoleń wprowadzających na start, niezależnie od tego, czy zaczyna pracę w moim, czy innym zespole. Chcemy, aby pracownicy od pierwszego dnia pracy poczuli się komfortowo i wdrożyli się w proces, jaki docelowo będą wykonywać.
Po etapie onboardingu każdy może skorzystać z bogatego katalogu szkoleń online lub organizowanych przez trenerów stacjonarnie. Regularnie zachęcamy naszych pracowników do rozwoju poprzez bycie otwartym na nowe zadania i przejmowanie coraz większej odpowiedzialności. Z perspektywy projektu, w którym pracuję mogę dodać, że trzy lata temu było nas około 80 osób, a dziś jest już ponad 200. Pracownicy Capgemini Polska, dzięki jasno ustalonym regułom, mają możliwość zmiany stanowisk tak, aby rozwijać nowe kompetencje. Znam wiele osób, które kilka lat temu dołączyły do projektu jako młodsi specjaliści i od początku chcieli się rozwijać. Dziś zarządzają zespołami lub są ekspertami i mają realny wpływ na procesy klienta. Sam jestem tego dobrym przykładem. Rozpocząłem pracę w Capgemini Polska w 2009 roku jako młodszy specjalista. Obecnie, po 13 latach w firmie, jestem managerem i czuję, że nadal mogę się tutaj rozwijać.
Ola
Aleksandra Kutek jest managerką ds. transformacji biznesu i bierze udział w projektach, które wspierają sprzedaż i przedłużanie kontraktów dla obecnych klientów, a także zmianę w procesach P2P czy O2C u różnych klientów. Swoją karierę w Capgemini Polska rozpoczęła w 2021 roku, wnosząc ponad 12-letnie doświadczenie w pracy w SSC w działach finansowych, w zarządzaniu zespołami globalnymi, project management, zastosowaniu metodologii LEAN oraz wspieraniu rozwoju i kariery kobiet w organizacji. W wolnym czasie zdobywa szczyty Korony Gór Polskich lub czyta książki.
Ola, jakimi zadaniami zajmują się eksperci i ekspertki w Twoim zespole?
Eksperci w moim zespole zajmują się szeroko pojętymi transformacjami procesów finansowych naszych klientów. Praca przy danym projekcie zazwyczaj rozpoczyna się od przeprowadzenia warsztatów i rozmów z klientem, aby uchwycić szczegóły dotyczące tego, jak wyglądają obecne procesy w jego firmie. Następnie przedstawiamy klientowi najlepsze praktyki rynkowe, doradzamy które technologie mógłby zastosować, a także przygotowujemy szczegółowy plan wraz z kosztami i kolejnymi krokami. Każdy projekt i klient wymagają indywidualnego podejścia, a współpraca każdorazowo ma inny charakter. Dzięki temu nigdy się nudzimy i stale doskonalimy swoje umiejętności.
Jakie są możliwości rozwoju w Twoim zespole?
Można je podzielić na kilka obszarów. Pierwszy z nich obejmuje różnego rodzaju szkolenia, zaczynając od tych na platformach, poprzez szkolenia wewnętrzne online, a kończąc na szkoleniach zewnętrznych. Można je dobierać zgodnie ze swoimi preferencjami związanymi ze ścieżką rozwoju lub poprzez sugerowany plan szkoleń bazujący na ocenie kompetencji. Każdy znajdzie coś dla siebie.
Kolejnym obszarem rozwoju jest nauka bazująca na obserwowaniu doświadczonych koleżanek i kolegów podczas pracy. Tutaj bardzo ważna jest panująca wokół atmosfera otwartości, która sprzyja zadawaniu pytań odnośnie specyfiki pracy, czy innych kwestii jakie nas nurtują.
Ostatnią sferą, w której możemy się kształcić, jest nasza codzienna praca przy projektach, podczas której rozwijamy się jako managerowie projektów lub zmiany, jako konsultanci czy specjaliści od zaawansowanej technologii, a także doradcy w zakresie najlepszych praktyk w danym procesie.
Uważam, że dużą wartością dla naszego rozwoju w Capgemini Polska jest różnorodność naszych zespołów wewnętrznych, a także portfolio naszych klientów.
Podczas współpracy w zespołach projektowych, jak również z klientem, rozwijamy kompetencje miękkie, które są uznawane za umiejętności przyszłości, ale także poznajemy różne konfiguracje systemów, technologii oraz organizacji i struktury klienta.
Czym charakteryzuje się Twój zespół?
Jak już wspomniałam, w naszym zespole panuje atmosfera otwartości, chęci pomocy innym i dzielenia się swoją wiedzą oraz doświadczeniem. Wszystko to powoduje, że nowi pracownicy bardzo szybko zaczynają czuć się swobodnie i bezpiecznie. Każdy traktowany jest na równi, niezależnie od tego, jak wysokie stanowisko zajmuje. Jest to także środowisko pracy, które sprzyja powstawaniu kreatywnych pomysłów, a w rezultacie – prowadzi do wyboru najlepszych rozwiązań dla naszych klientów.
Catalin
Catalin Badescu pracuje jako HR Engagement Director odpowiedzialny za kierowanie, koordynację i ocenę pracy zespołu. Rozpoczął współpracę z Capgemini Polska 2 lata temu, wnosząc swoje wieloletnie, bogate doświadczenie. Na co dzień doradza klientom, jak poprawić tzw. employee experience i zwiększyć poziom zaangażowania pracowników. Mówi w czterech różnych językach, a w wolnym czasie gra w koszykówkę.
Catalin, jakich kandydatów szukasz do Twojego zespołu?
W moim zespole odnajdą się osoby na różnych etapach swojej kariery: zarówno te, które co dopiero skończyły studia, rozpoczynające swoje życie zawodowe, jak i już bardziej doświadczone, szukające zmiany, świeżości i nowych możliwości poprowadzenia swojej kariery. Ważna jest otwartość na nowe wyzwania oraz chęć nauki i rozwoju. Osobom, które dołączają do Capgemini Polska, zapewniamy kompleksowe szkolenia i wsparcie od pierwszych dni pracy w firmie.
Jak opisałbyś pracę w swoim zespole?
Jest to miejsce, w którym chce się pracować, w którym panuje wolność słowa i gdzie można wiele się nauczyć.
W naszym zespole mamy wiele wspaniałych osób, które są gotowe pomóc tym, którzy do nas dołączają. Wierzymy, że każdy powinien mieć możliwość rozwoju, i mocno w to inwestujemy.
Wiadomo, że nie samą pracą człowiek żyje, dlatego organizujemy też wiele wydarzeń w biurze lub poza nim – wszystko po to, by zachęcić do integracji i otwartej rozmowy o wyzwaniach czy wsparciu.
Jakie są możliwości rozwoju w Twoim zespole?
Każdy pracownik i pracowniczka może korzystać z różnych możliwości rozwoju, w zależności od swoich aspiracji. W Capgemini realizujemy m.in. program MOVE, który umożliwia zmianę zespołu. Jako firma korzystamy również z platformy Next, która obejmuje ogromną bazę szkoleń. Inwestujemy w rozwój naszych zespołów i promujemy mentoring, aby ich wspierać.