Według "Wall Street Journal" jest to najpopularniejszy zawód XXI wieku. Zapotrzebowanie na pracę takich specjalistów wzrośnie nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale również w Europie, w tym w Polsce.
Szeryf w korporacji
Compliance Officer to ekspert zajmujący się wykrywaniem i zapobieganiem zagrożeń związanych z korupcją i oszustwami finansowymi. Rynek prywatny jest niezwykle narażony na wszelkie nieprawidłowości związane z trwającym od lat kryzysem. Dlatego zarządy decydują się na zatrudnienie osoby, która wewnątrz firmy będzie zapobiegać powstawaniu tego typu problemom. Compliance Officer to innymi słowy "szeryf", który strzeże prawa w firmie i pilnuje, aby wszystkie działania przedsiębiorstwa odpowiadały procedurom i regulacjom.
Stanowiska specjalisty ds. zapobiegania korupcji i oszustwom finansowym stało się szczególnie ważne w dobie kryzysu gospodarczego, gdzie wiele firm stało się podatnych na nieetyczne i nieprawidłowe działania pracowników. Takie zachowania wiążą się również z kosztami ponoszonymi przez zarządy, czyli płaceniem kar. Compliance ma również za zadanie ochronić pracodawcę przed nieetycznymi pracownikami, a co za tym idzie ma zapobiegać płaceniu kar.
Warto zauważyć, że kary często sięgają niebagatelnych kwot. Przykładem może być firma Citigroup, która za nieetyczne działania na rynku papierów wartościowych musi zapłacić 7 mld dolarów ugody.
Zapotrzebowanie na zapobieganie
Zawody związane z zapobieganiem korupcji, oszustw finansowych i praniem brudnych pieniędzy na przestrzeni kilku lat stały się niezwykle pożądane. Analitycy ds. bezpieczeństwa, specjaliści w zakresie compliance czy ryzyka - to tylko nieliczne z nazw opisujących stanowisko osób zajmujących się walką z wewnętrzną korupcją.
Trend ten nasilił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie rozpoczął się kryzys. Szefowie wielkich korporacji musieli liczyć się z zagrożeniami wynikającymi z zachwiania gospodarki. Compliance Officer stał się nieocenioną pomocą w procesie przestrzegania wszelakich regulacji i procedur
AML – pomysł na karierę w Polsce? »
By zobrazować ten nasilający się trend, warto wspomnieć grupę HSBC, która w zeszłym roku zatrudniała 1660 specjalistów z tej branży. Dziś ekspertów ds. zapobiegania w tej firmie pracuje aż 227 tys.!
Zarządy wielu firm inwestują wiele w swój wizerunek i niezawodną markę. Wewnętrzne skandale wydobyte na światło dzienne rujnują to, na co pracownicy pracowali przez całe lata. Stanowisko Compliance Officer ratuje firmy nie tylko przed utratą ogromnych pieniędzy, płaceniem olbrzymich kar, ale przede wszystkim dbają o dobre imię swojej firmy.
Na podstawie forsal.pl