Biznes bardziej odpowiedzialny? Prognozy na rok 2019

dr Agata Rudnicka

Co w 2019 roku przyczyni się do rozwoju społecznie odpowiedzialnego zachowania przedsiębiorstw, jakie koncepcje zyskają na znaczeniu? Temat komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Fot. Andi Rizal / Unsplash

Fot. Andi Rizal / Unsplash

Wydaje się, że w ostatnim roku więcej niż zwykle uwagi poświęcono problemom społecznym i środowiskowym, co jest wyraźnym sygnałem alarmowym, że sytuacja jest poważna i wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Zmiany klimatyczne, zanieczyszczenia plastikiem i odpadami czy kryzys wodny to pojęcia, które na stałe weszły do debaty publicznej. Cieszy fakt, że o problemach zaczyna się rozmawiać, ale biorąc pod uwagę ich skalę, dużo istotniejsze jest to, jaka będzie rzeczywista reakcja poszczególnych instytucji, rządów i sektorów, w tym jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych, czyli biznesu.

Na przestrzeni ostatnich lat zauważyć można dużo większe zaangażowanie biznesu w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Ogłoszone w 2015 roku Cele Zrównoważonego Rozwoju pokazały, że skala możliwych działań jest szeroka, a sektor biznesowy ma duży wpływ na to czy założone cele możliwe będą do osiągnięcia. Nie należy zapominać również, że wiele z obecnych wyzwań jest wynikiem nieodpowiedzialnych praktyk przedsiębiorstw. Wszystko to powoduje, że firmy w bardziej świadomy sposób zaczynają traktować swoją rolę w społeczeństwie i szukają sposobów na minimalizowanie swoich negatywnych wpływów. Biorąc pod uwagę to, co działo się w 2018 roku, można przewidywać, że najbliższy rok upłynie pod hasłem szukania innowacyjnych rozwiązań społecznych i środowiskowych.

Gospodarka obiegu zamkniętego to koncepcja, o której będziemy słyszeć coraz więcej, zarówno dzięki zainteresowaniu samych przedsiębiorstw, ale również rozwiązaniom prawnym, które ułatwiać mają radzenie sobie z problemami środowiskowymi, w tym m.in. odpadami z plastiku. Firmy przygotować się muszą na zaostrzenie przepisów w kolejnych latach, co częściowo miało miejsce już w 2018 roku. Wymagać to będzie jednej strony poszukiwania alternatywnych sposobów na radzenie sobie
z odpadami, ale też na zaspokajanie potrzeb konsumentów w nowy, bardziej przyjazny środowisku sposób. Te organizacje, którym uda się dzierżyć berło przywództwa, wyznaczać będą kierunki dla innych firm. Pozostałe przedsiębiorstwa nie chcąc pozostać za konkurencją, same proponować będą rozwiązania, które w rezultacie przyniosą realną zmianę wzorców organizacyjnych i korzyść dla środowiska naturalnego.

Część działań podejmowanych przez biznes spowodowana zostanie przez samych konsumentów, którzy coraz bardziej pozytywnie patrzą na takie trendy takie, jak zero waste i odpowiedzialna konsumpcja. W swoich poszukiwaniach i decyzjach zakupowych uwzględniają gotowość firm do oferowania produktów bardziej przyjaznych środowisku i respektujących praw człowieka. Tendencja do bycia bardziej odpowiedzialnymi, np. w obszarze rezygnacji z surowców nieekologicznych czy nieetycznych, rysowała się na polskim rynku już w ubiegłym roku i nic nie zapowiada, żeby ten rok przyniósł drastyczne zahamowanie w tym obszarze. Obserwować będziemy rozwój nowych marek społecznie odpowiedzialnych oraz kolejne projekty tych, którym bliska jest idea CSR.

Innym aspektem, który rozwijany będzie w ramach społecznie odpowiedzialnego działania firm, będzie budowanie przejrzystych łańcuchów dostaw. Transparentne i oparte na etyce relacje w łańcuchach dostaw są ważnym elementem budowania ładu społecznego. Dzięki globalizacji firmy mają możliwości wytwarzania nieograniczone miejscem produkcji, ale popadają w pułapkę nieodpowiedzialności wobec praw człowieka. Klienci już to dostrzegli i oczekują zmiany, która pewnie nie przyjdzie od razu, ale pewne jej symptomy będziemy mogli obserwować na bieżąco.

Do dalszego rozwoju społecznie odpowiedzialnego zachowania przedsiębiorstw z pewnością przyczynią się nowoczesne technologie, które już teraz pozwalają na monitorowanie procesów biznesowych pod kątem zrównoważonego rozwoju. Digitalizacja procesów, kontrola ich wydajności środowiskowej oraz narzędzia pozwalające uzyskać dokładną wiedzę o poszczególnych etapach procesu czy łańcucha dostaw z pewnością przyczynią się do zmniejszenia liczby nadużyć na tle społecznym czy środowiskowym.

Biorąc pod uwagę perspektywę rynku pracy, ważnym aspektem pozostanie zarządzanie różnorodnością. Firmy widzące wartość w tworzeniu przyjaznych dla wszystkich pracowników miejsc pracy wygrywać będą walkę o zdolnych i kompetentnych pracowników również w 2019 roku.

Bardziej odpowiedzialne decyzje i strategie to mniejsze wyzwania na przyszłość. Przed nami cały rok aby zadbać o swoje modele biznesowe i z rozwagą, odpowiedzialnością oraz świadomością konsekwencji planować kolejne przedsięwzięcia.

Tagi

Autor

dr Agata Rudnicka

dr Agata Rudnicka

Dr Agata Rudnicka zajmuje się problematyką społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonego od 11 lat. W 2011 r. obroniła doktorat poświęcony strategicznemu wymiarowi koncepcji społecznej odpowiedzialności (wyróżniony Nagrodą Rektora UŁ). Wykładowca na Wydziale Zarządzania UŁ. Autorka wielu publikacji naukowych i eksperckich poświęconych problematyce społecznej odpowiedzialności. Uczestniczka staży naukowo-dydaktycznych. Certyfikowany menedżer projektów i tutor. Współautorka jednych z pierwszych w Polsce badań poświęconych współpracy organizacji pozarządowych z biznesem. Współrealizatorka pierwszego w Polsce portalu o modzie odpowiedzialnej i alternatywnej (altmoda.pl).  Czynnie zaangażowana w upowszechnianie idei społecznej odpowiedzialności w Polsce. Ekspertka zewnętrzna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Od 2010 r. kieruje fundacją CSR Impact.