Państwa firma doradcza posiada biura lokalne w kilku największych miastach w Polsce. Dlaczego wybrali Państwo Trójmiasto jako finalną lokalizację dla Państwa Centrum Kompetencyjnego?
Magdalena Barwicka*: Wybór Gdańska był podyktowany kilkoma względami. Szukając odpowiedniego miejsca zwracaliśmy uwagę na dostęp do wykształconej kadry i silnego zaplecza edukacyjnego w postaci uczelni wyższych. Nie bez znaczenia była także opinia o Trójmieście i jego wysoka pozycja w rankingach dotyczących komfortu życia. Wiedzieliśmy, że wybierając miejsce, w którym po prostu żyje się dobrze, będziemy mogli zachęcić do przeprowadzki także kandydatów z innych obszarów Polski. Kolejnym argumentem przemawiającym na korzyść Gdańska jest to, że zlokalizowane w okolicy centra usług wspólnych blisko ze sobą współpracują. Ważna była dla nas pozytywna atmosfera i bycie fair względem innych firm. Gdy wybraliśmy już miasto, rozpoczęło się poszukiwanie odpowiedniego dla naszych potrzeb biura. Z uwagi na charakter naszych projektów bardzo dużą wagę przykładamy do bezpieczeństwa danych, więc nie było łatwo sprostać naszym wymaganiom w tym zakresie. Budynek, który finalnie wybraliśmy, spełnił nasze kryteria w zakresie bezpieczeństwa, a równocześnie stwarza nam komfortowe warunki pracy.
W jaki sposób weryfikują Państwo kompetencje analityczne w trakcie procesu rekrutacyjnego?
W ramach rekrutacji wszyscy kandydaci przechodzą testy analityczne, które pozwalają na ocenę umiejętności, takich jak logiczne myślenie, szybkie i właściwe wyciąganie wniosków czy zdolności matematyczne. Są to kompetencje, które są niezbędne w dalszej pracy. Osoby, które z powodzeniem przejdą testy, zapraszamy do kolejnych etapów rekrutacji, takich jak assessment centre, w trakcie którego kandydaci przechodzą przez zadania grupowe i indywidualne, a także standardową rozmowę kwalifikacyjną. Assessment centre odbywa się w języku angielskim i pozwala nam ocenić umiejętność pracy zespołowej, odporność na stres i postawę wobec zmiany. Doskonałe efekty pracy osiągane przez dotychczas zatrudnione osoby, które przeszły przez ten proces, są potwierdzeniem, że znaleźliśmy optymalny sposób na pozyskanie najlepszych kandydatów.
Jakimi innymi językami obcymi powinni się posługiwać kandydaci, wyłączając znajomość jęz. angielskiego? Od czego to zależy?
Większość naszych projektów to projekty międzynarodowe. Na co dzień współpracujemy z klientami w różnych krajach i znajomość języka angielskiego w stopniu zaawansowanym jest niezbędna. Oczywiście inne języki obce takie jak hiszpański, niemiecki czy francuski są dodatkowym atutem, jednak nie są wymagane. Myślę, że w tym miejscu warto podkreślić, że nie jesteśmy typowym centrum usług wspólnych, które zajmuje się wybranym procesem (np. księgowym) i wspiera inne oddziały firmy na zasadzie offshoringu. Jesteśmy wyspecjalizowanym centrum kompetencyjnym, w którym bezpośrednio obsługujemy klientów. Całość pracy odbywa się w języku angielskim, więc to jego znajomość jest kluczowa. Co więcej, nasz lokalny zespół składa się także z obcokrajowców, więc także nasze "luźne" rozmowy są po angielsku.
Przy jakich projektach będą mieli szansę pracować przyszli pracownicy Centrum?
Jak już wspomniałam, w centrum kompetencyjnym współpracujemy bezpośrednio z klientami z całego świata. Wspieramy ich m.in. operacyjnie w projektach związanych z przeciwdziałaniem przestępczości finansowej np. praniu brudnych pieniędzy czy finansowaniu terroryzmu. Analitycy mają za zadanie znalezienie argumentów na potwierdzenie pewnych tez lub też dowiedzenie, że są błędne – jest to praca w dużej mierze powiązana z analizą danych, zarówno liczbowych, jak i tekstowych.
Jaką ścieżkę kariery mogą Państwo zaoferować młodym osobom, które podejmą decyzję, by dołączyć do Państwa organizacji? Na jakich przykładowych stanowiskach można pracować w Państwa organizacji?
Dla osób, które są na progu kariery w dziedzinie przeciwdziałania przestępczości finansowej, oferujemy stanowisko młodszego analityka. Kandydaci, którzy mają już doświadczenie w podobnej pracy, a także pracownicy, którzy są z nami 1–2 lata, mają szanse na objęcie stanowiska analityka, kolejny szczebel to starszy analityk. Dalej można się rozwijać wybierając jedną z trzech ścieżek kariery. Ścieżka wiedzy wiąże się docelowo z objęciem stanowiska SME (Subject Matter Expert), czyli eksperta, który posiada pogłębioną wiedzę w obszarze międzynarodowych regulacji finansowych i procesów związanych z przeciwdziałaniem przestępstwom finansowym. Osoby wybierające ten kierunek rozwoju koncentrują się na poszerzaniu swojej wiedzy i dzielą się swoją ekspertyzą z zespołem przy poszczególnych projektach. Kolejna opcja to ścieżka zarządzania ludźmi lub projektami. W pierwszym scenariuszu można zająć stanowisko Team Leadera lub Group Leadera. W drugim przypadku kolejnymi szczeblami jest praca na stanowisku kierownika projektu (Project Managera), a następnie stanowisko Program Managera, który zarządza portfelem wielu projektów.
Istnieje także możliwość zdobycia doświadczenia za granicą, podobne centra kompetencyjne mieszczą się np. w Irlandii, Indiach oraz Stanach Zjednoczonych. Od początku stawiamy na wymianę doświadczeń i kompetencji między naszymi centrami, a w planach jest program "secondmentów" pomiędzy naszymi zespołami. Wyjazd do innego kraju może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy.
Czy Centrum Kompetencyjne PwC ma za zadanie wspierać pracę audytorów i konsultantów w biurach doradczych w Polsce i na świecie?
Nie jesteśmy działem back office dla innych naszych biur czy linii biznesowych. Pracujemy na własnych projektach, bezpośrednio na rzecz klientów centrum. Przy wielu projektach współpracujemy z kolegami z innych zespołów zarówno z PwC w Polsce, jaki i z zagranicy, ponieważ obsługujemy klientów w kompleksowy sposób, działając na wielu płaszczyznach i chcę podkreślić, że jest to współpraca partnerska.
Ponieważ wykształcenie ekonomicznie nie jest warunkiem koniecznym, w jaki sposób będą Państwo przygotowywać niefinansistów do wykonywania zawodu, np. młodszego analityka?
Tak jak Pan wspomniał, najważniejsze są dla nas kompetencje, a nie kierunek studiów. W naszym zespole pracują oczywiście osoby z wykształceniem ekonomicznym, finansowym i związanym z zarządzaniem, ale wśród naszych pracowników znajdują się także lingwiści, prawnicy, chemicy, a nawet ratownik medyczny. Tuż po rozpoczęciu pracy każda nowo zatrudniona osoba przechodzi przez spersonalizowany kompleksowy program szkoleniowy. Jest to program w dużej mierze oparty na case studies, obejmujący przekrojowo procesy związanie z przeciwdziałaniem przestępczości finansowej, aspekt międzynarodowych regulacji, a także tematykę zarządzania projektami. Składa się z wykładów prowadzonych przez doświadczonych analityków, przeplatanych praktycznymi ćwiczeniami indywidualnymi i zadaniami grupowymi, które pozwalają wczuć się w role projektowe. Specyfiką naszej pracy jest także to, że wiedzę zdobywa się w trakcie projektów, można powiedzieć, że aż 70 proc. kompetencji rozwija się w trakcie aktywnego uczestnictwa w projekcie, a tylko 10 proc. na bazie szkoleń.
Magdalena Barwicka – zarządza PwC Advisory Center of Excellence w Gdańsku, które rozpoczęło działanie od marca 2015 roku. Posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu międzynarodowymi projektami w obszarze usług finansowych, a także w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi. Zaczynała karierę w 1996 roku w The Boston Consulting Group, kiedy ta firma zakładała swoją działalność w Polsce i zajmowała w niej role związane z rekrutacją i rozwojem pracowników. W latach 2003–2006 pracując w Banku BPH była odpowiedzialna za wdrożenie kompleksowego narzędzia informatycznego do obsługi kredytów detalicznych. Od 2007 do 2010 zarządzała projektami strategicznymi w The Royal Bank of Scotland na rynku CEE – w tym czasie mieszkała w Moskwie i Ałma Acie. Od 2011 roku w PwC – początkowo kierowała zespołem wewnętrznego wsparcia HR. Od 2014 roku jest odpowiedzialna za projekt stworzenia PwC Center of Excellence w Gdańsku.