Wiadomości|

30.06.2015

AML. Nowe centrum PwC poszukuje analityków

Jakub Jański

Na początku 2015 roku firma doradcza PwC, jeden z przedstawicieli tzw. wielkiej czwórki, otworzyło w Gdańsku centrum kompetencyjne, które nie powinno być kojarzone z funkcjami centrum usług wspólnych. Na czym polega rekrutacja i jakich kompetencji poszukuje pracodawca?

Na zdj. Magdalena Barwicka

Na zdj. Magdalena Barwicka

Państwa firma doradcza posiada biura lokalne w kilku największych miastach w Polsce. Dlaczego wybrali Państwo Trójmiasto jako finalną lokalizację dla Państwa Centrum Kompetencyjnego?

Magdalena Barwicka*: Wybór Gdańska był podyktowany kilkoma względami. Szukając odpowiedniego miejsca zwracaliśmy uwagę na dostęp do wykształconej kadry i silnego zaplecza edukacyjnego w postaci uczelni wyższych. Nie bez znaczenia była także opinia o Trójmieście i jego wysoka pozycja w rankingach dotyczących komfortu życia. Wiedzieliśmy, że wybierając miejsce, w którym po prostu żyje się dobrze, będziemy mogli zachęcić do przeprowadzki także kandydatów z innych obszarów Polski. Kolejnym argumentem przemawiającym na korzyść Gdańska jest to, że zlokalizowane w okolicy centra usług wspólnych blisko ze sobą współpracują. Ważna była dla nas pozytywna atmosfera i bycie fair względem innych firm. Gdy wybraliśmy już miasto, rozpoczęło się poszukiwanie odpowiedniego dla naszych potrzeb biura. Z uwagi na charakter naszych projektów bardzo dużą wagę przykładamy do bezpieczeństwa danych, więc nie było łatwo sprostać naszym wymaganiom w tym zakresie. Budynek, który finalnie wybraliśmy, spełnił nasze kryteria w zakresie bezpieczeństwa, a równocześnie stwarza nam komfortowe warunki pracy.

W jaki sposób weryfikują Państwo kompetencje analityczne w trakcie procesu rekrutacyjnego?

W ramach rekrutacji wszyscy kandydaci przechodzą testy analityczne, które pozwalają na ocenę umiejętności, takich jak logiczne myślenie, szybkie i właściwe wyciąganie wniosków czy zdolności matematyczne. Są to kompetencje, które są niezbędne w dalszej pracy. Osoby, które z powodzeniem przejdą testy, zapraszamy do kolejnych etapów rekrutacji, takich jak assessment centre, w trakcie którego kandydaci przechodzą przez zadania grupowe i indywidualne, a także standardową rozmowę kwalifikacyjną. Assessment centre odbywa się w języku angielskim i pozwala nam ocenić umiejętność pracy zespołowej, odporność na stres i postawę wobec zmiany. Doskonałe efekty pracy osiągane przez dotychczas zatrudnione osoby, które przeszły przez ten proces, są potwierdzeniem, że znaleźliśmy optymalny sposób na pozyskanie najlepszych kandydatów.

Poznaj świat regulacji z punktu widzenia analityka AML, jednego z naszych zawodów przyszłości. Przejdź do sekcji przewodnika "Kariera w Finansach i Bankowości". Przeczytaj artykuł »

Jakimi innymi językami obcymi powinni się posługiwać kandydaci, wyłączając znajomość jęz. angielskiego? Od czego to zależy?

Większość naszych projektów to projekty międzynarodowe. Na co dzień współpracujemy z klientami w różnych krajach i znajomość języka angielskiego w stopniu zaawansowanym jest niezbędna. Oczywiście inne języki obce takie jak hiszpański, niemiecki czy francuski są dodatkowym atutem, jednak nie są wymagane. Myślę, że w tym miejscu warto podkreślić, że nie jesteśmy typowym centrum usług wspólnych, które zajmuje się wybranym procesem (np. księgowym) i wspiera inne oddziały firmy na zasadzie offshoringu. Jesteśmy wyspecjalizowanym centrum kompetencyjnym, w którym bezpośrednio obsługujemy klientów. Całość pracy odbywa się w języku angielskim, więc to jego znajomość jest kluczowa. Co więcej, nasz lokalny zespół składa się także z obcokrajowców, więc także nasze "luźne" rozmowy są po angielsku.

Przy jakich projektach będą mieli szansę pracować przyszli pracownicy Centrum?

Jak już wspomniałam, w centrum kompetencyjnym współpracujemy bezpośrednio z klientami z całego świata. Wspieramy ich m.in. operacyjnie w projektach związanych z przeciwdziałaniem przestępczości finansowej np. praniu brudnych pieniędzy czy finansowaniu terroryzmu. Analitycy mają za zadanie znalezienie argumentów na potwierdzenie pewnych tez lub też dowiedzenie, że są błędne – jest to praca w dużej mierze powiązana z analizą danych, zarówno liczbowych, jak i tekstowych. 

Jaką ścieżkę kariery mogą Państwo zaoferować młodym osobom, które podejmą decyzję, by dołączyć do Państwa organizacji? Na jakich przykładowych stanowiskach można pracować w Państwa organizacji?

Dla osób, które są na progu kariery w dziedzinie przeciwdziałania przestępczości finansowej, oferujemy stanowisko młodszego analityka. Kandydaci, którzy mają już doświadczenie w podobnej pracy, a także pracownicy, którzy są z nami 1–2 lata, mają szanse na objęcie stanowiska analityka, kolejny szczebel to starszy analityk. Dalej można się rozwijać wybierając jedną z trzech ścieżek kariery. Ścieżka wiedzy wiąże się docelowo z objęciem stanowiska SME (Subject Matter Expert), czyli eksperta, który posiada pogłębioną wiedzę w obszarze międzynarodowych regulacji finansowych i procesów związanych z przeciwdziałaniem przestępstwom finansowym. Osoby wybierające ten kierunek rozwoju koncentrują się na poszerzaniu swojej wiedzy i dzielą się swoją ekspertyzą z zespołem przy poszczególnych projektach. Kolejna opcja to ścieżka zarządzania ludźmi lub projektami. W pierwszym scenariuszu można zająć stanowisko Team Leadera lub Group Leadera. W drugim przypadku kolejnymi szczeblami jest praca na stanowisku kierownika projektu (Project Managera), a następnie stanowisko Program Managera, który zarządza portfelem wielu projektów.

Kim jest Program Manager? Jakie jest zakres obowiązków Program Managera?
Poznaj profil zawodowy Program Managera w przewodniku "Kariera w Finansach i Bankowości". Przejdź do artykułu »

Istnieje także możliwość zdobycia doświadczenia za granicą, podobne centra kompetencyjne mieszczą się np. w Irlandii, Indiach oraz Stanach Zjednoczonych. Od początku stawiamy na wymianę doświadczeń i kompetencji między naszymi centrami, a w planach jest program "secondmentów" pomiędzy naszymi zespołami. Wyjazd do innego kraju może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy.
 

Czy Centrum Kompetencyjne PwC ma za zadanie wspierać pracę audytorów i konsultantów w biurach doradczych w Polsce i na świecie?

Nie jesteśmy działem back office dla innych naszych biur czy linii biznesowych. Pracujemy na własnych projektach, bezpośrednio na rzecz klientów centrum. Przy wielu projektach współpracujemy z kolegami z innych zespołów zarówno z PwC w Polsce, jaki i z zagranicy, ponieważ obsługujemy klientów w kompleksowy sposób, działając na wielu płaszczyznach i chcę podkreślić, że jest to współpraca partnerska.

Ponieważ wykształcenie ekonomicznie nie jest warunkiem koniecznym, w jaki sposób będą Państwo przygotowywać niefinansistów do wykonywania zawodu, np. młodszego analityka?  

Tak jak Pan wspomniał, najważniejsze są dla nas kompetencje, a nie kierunek studiów. W naszym zespole pracują oczywiście osoby z wykształceniem ekonomicznym, finansowym i związanym z zarządzaniem, ale wśród naszych pracowników znajdują się także lingwiści, prawnicy, chemicy, a nawet ratownik medyczny. Tuż po rozpoczęciu pracy każda nowo zatrudniona osoba przechodzi przez spersonalizowany kompleksowy program szkoleniowy. Jest to program w dużej mierze oparty na case studies, obejmujący przekrojowo procesy związanie z przeciwdziałaniem przestępczości finansowej, aspekt międzynarodowych regulacji, a także tematykę zarządzania projektami. Składa się z wykładów prowadzonych przez doświadczonych analityków, przeplatanych praktycznymi ćwiczeniami indywidualnymi i zadaniami grupowymi, które pozwalają wczuć się w role projektowe. Specyfiką naszej pracy jest także to, że wiedzę zdobywa się w trakcie projektów, można powiedzieć, że aż 70 proc. kompetencji rozwija się w trakcie aktywnego uczestnictwa w projekcie, a tylko 10 proc. na bazie szkoleń.


Magdalena Barwicka – zarządza PwC Advisory Center of Excellence w Gdańsku, które rozpoczęło działanie od marca 2015 roku. Posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu międzynarodowymi projektami w obszarze usług finansowych, a także w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi. Zaczynała karierę w 1996 roku w The Boston Consulting Group, kiedy ta firma zakładała swoją działalność w Polsce i zajmowała w niej role związane z rekrutacją i rozwojem pracowników. W latach 20032006 pracując w Banku BPH była odpowiedzialna za wdrożenie kompleksowego narzędzia informatycznego do obsługi kredytów detalicznych. Od 2007 do 2010 zarządzała projektami strategicznymi w The Royal Bank of Scotland na rynku CEE – w tym czasie mieszkała w Moskwie i Ałma Acie. Od 2011 roku w PwC początkowo kierowała zespołem wewnętrznego wsparcia HR. Od 2014 roku jest odpowiedzialna za projekt stworzenia PwC Center of Excellence w Gdańsku.

Autor

Jakub Jański

Jakub Jański