Michał Marianiuk jest absolwentem kierunku Informatyka na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej.
– Uważam, że studia bardzo dobrze przygotowały mnie do pracy. Dały mi porządne podstawy wiedzy, a przede wszystkim wykształciły we mnie umiejętność kreatywnego myślenia i radzenia sobie z różnymi problemami, które mogą pojawiać się w moim obszarze zawodowym – zaznacza Michał Marianiuk.
Karierę zawodową rozpoczął w 2007 roku, na ostatnim roku studiów, jako Specjalista ds. Przetwarzania Danych / Programista w przedsiębiorstwie windykacyjnym. Jego głównym zadaniem była integracja danych klientów z wewnętrznym systemem oraz współpraca z klientami w obszarze danych.
W 2009 roku, gdy we Wrocławiu zaczęły powstawać pierwsze centra BPO/SSC, zaczął pracę w centrum usług wspólnych jednego z globalnych banków inwestycyjnych na stanowisku Specjalista ds. Baz Danych i Raportowania, gdzie był odpowiedzialny za budowanie procesów przetwarzania danych wewnątrz banku. Z czasem awansował na stanowisko Team Leader, a później – Sub-Sector Head. W ciągu 5 lat pracy w banku brał udział w wielu ciekawych projektach, m.in współtworzył system do ewidencjonowania czasu pracy pracowników.
W 2014 roku przez krótki czas pracował w firmie zajmującej się serwisem drukarek, a potem rozpoczął pracę w międzynarodowej firmie projektującej oprogramowanie i jako Starszy Specjalista ds. Baz Danych przez 2,5 roku budował system do przetwarzania i wzbogacania danych portfeli inwestycyjnych.
W 2017 roku rozpoczął pracę w BNY Mellon (Polska) jako analityk danych (Data Management and Quantitive Analyst) w dziale Enterprise Risk Data & Reporting.
– Moim zadaniem było tworzenie i usprawnianie standardowych, automatycznych procesów IT, które odpowiadały za codzienne przetwarzanie danych na platformie, która została stworzona ze względu na wymagania regulacyjne ciążące na dużych instytucjach finansowych. Odpowiadałem też na pytania, które pojawiały się ad hoc w związku z platformą oraz byłem odpowiedzialny za jej rozwój i rozwiązywanie problemów – wspomina Michał Marianiuk.
Po roku zaproponowano mu stanowisko Product Ownera i lidera zespołu Data Onboarding, co wiązało się z zarządzaniem procesem wprowadzania nowych elementów danych do naszej platformy.
– Jest to skomplikowany, ustrukturyzowany i ściśle kontrolowany proces ze względu na to, że nasza platforma jest wykorzystywana do raportowań do regulatorów. Każda, choćby najmniejsza, zmiana niosła za sobą konsekwencje, które mogły być niepożądane – opowiada Michał Marianiuk.
1,5 roku później otrzymał propozycję stworzenia zespołu Business Intelligence niemalże od podstaw. Zadaniem zespołu było tworzenie raportów i wizualizacji danych, które byłyby później wykorzystywane zarówno do raportowania zarządczego, jak i do raportowania na zewnątrz.
We wrześniu 2021 roku nastąpiła kolejna zmiana i Michał Marianiuk awansował na stanowisko dyrektora Risk & Compliance Global Centers Poland Head we Wrocławiu. Pracownicy obszaru Risk & Compliance, którzy pracują z Wrocławia, niezależnie od tego jaką pełnią funkcję i w którym miejscu na świecie są zlokalizowane ich zespoły, są zgrupowani w Global Center we Wrocławiu, które dba o to, by zapewnić im komfortowe warunki pracy.
– Odpowiadam za to, żeby pracownicy Risk & Compliance spełniali się i rozwijali w pracy. Wspieram ich w rozwiązywaniu problemów i pomagam im w różnych aspektach zarówno prawnych, jak i kadrowych, i upewniam się, że mają pełen pakiet narzędzi, do tego, by efektywnie świadczyć swoją funkcjonalną pracę dla różnych lokalizacji – opowiada Michał Marianiuk. – W gronie grupy dyrektorów wszystkich biznesów we Wrocławiu rozmawiamy, jak zapewnić rozwój organizacji i pracownikom, jakie decyzje powinniśmy podjąć, np. w związku z nowymi regulacjami i upewniamy się, że infrastruktura techniczno-biurowa wspiera naszych pracowników. Bardzo ważnym aspektem, nad którym czuwam, jest rozwój naszych pracowników oraz budowanie ich kariery zawodowej.
Dyrektorzy Global Center, oprócz swych operacyjnych obowiązków, są zaangażowani w budowanie strategii rekrutacji na polskim rynku, przeprowadzanie procesów rekrutacji, poszerzanie wiedzy na temat firmy we Wrocławiu oraz organizowanie wydarzeń promujących dzielenie się wiedzą.
– Do takich należą na przykład BNY Mellon Master Thesis Competition czy seminaria naukowe, które są stałymi elementami w naszym kalendarzu wydarzeń skierowanych do studentów kierunków ścisłych. Promujemy młode talenty Data Science i dzielimy się praktyczną wiedzą łączącą zagadnienia teoretyczne z ich zastosowaniami w biznesie – dodaje Michał Marianiuk.
– Rola Risk & Compliance Global Centers Poland Head to duże wyzwanie. Przede wszystkim dlatego, że jest to dla mnie nowy obszar, niezwiązany z moją wcześniejszą działalnością zawodową. W związku z tym muszę stale zdobywać nowe kompetencje, m.in. uczyć się tego, jak prowadzić rozmowy i rozwijać swoje umiejętności specjalistyczne. Na obecnym stanowisku nie dostaję już konkretnych zadań, sam odpowiadam za identyfikowanie problemów i znajdywanie sposobów na ich rozwiązanie – mówi Michał Marianiuk.
W pracy dyrektora ważna jest także umiejętność organizacji czasu i priorytetyzacji zadań, zwłaszcza gdy większość z nich jest ważna i pilna.
– Uważam, że w każdej pracy ważne jest przede wszystkim to, żeby akceptować zadania, które otrzymujemy. Swoim pracownikom często powtarzam: odnajdujcie satysfakcję w pracy i starajcie się zrobić wszystko, by nie była ona tylko obowiązkiem – mówi Michał Marianiuk. – Myślę, że swoją obecną rolę zawdzięczam głównie temu, że znalazłem odpowiedniego mentora – moją przełożoną, która stale mobilizuje mnie do działania i motywuje do wychodzenia poza strefę komfortu. Aspirującym managerom i managerkom życzę właściwego mentora, który będzie wspierał ich tak skutecznie, jak moja mentorka wspiera mnie.