W niedawno opublikowanej książce Milenialsi w pracy dr. Chipa Espinozy (i kilku współautorów) czytamy, że blisko 80 proc. globalnego zespołu konsultantów Deloitte stanowią osoby, które nie ukończyły jeszcze 30 lat. Młodość, z jednej strony traktowana jako duży problem, z drugiej – jako wyzwanie, stanowi coraz wyraźnijszą cechę współczesnych, międzynarodowych organizacji. Zderzenie pokoleń bardzo często – zwłaszcza z punktu widzenia działów HR – może być traktowana po macoszemu, jednakże bagatelizowanie tego zagadnienia w przyszłości łączy się z wieloma negatywnymi skutkami. Konflikty w miejscu pracy bywają twórcze, jednakże, kiedy zachodzi międzypokoleniowe nieporozumienie, w szeregach organizacji pojawia się frustracja i spada motywacja, co pociąga za sobą mniejszą efektywność na poziomie zarządzania. Jak postrzegają siebie milenialsi i czy pracodawcy potrafią zrozumieć pokolenie, które już zdominowało przestrzeń zawodową?
Książka Espinozy, eksperta w dziedzinie różnic pokoleniowych występujących w świecie pracy, stawia ważne pytania, na które w wolnej chwili powinien sobie odpowiedzieć zarówno kandydat, jak i pracodawca. Tej publikacji przyświeca również ważna idea, o której nie powinniśmy zapominać: bez dialogu trudno mówić o sprawnie działającej organizacji.
Stereotyp – wróg czy przyjaciel
W przestrzeni społecznej codziennie musimy mierzyć się ze stereotypami. Co oznacza być matką? Czy kobieta powinna mieć te same szanse co mężczyzna? Czy młody pracownik to niepokorny pracownik?
Rynek pracy jest dosłownie zbudowany na stereotypach. Coraz doskonalsze metodologie interpretacyjne, sieć fundacji i stowarzyszeń czy też raportów pozwala nam z nimi walczyć z mniejszym bądź większym sukcesem. Przykładem mogą być "szklany sufit" czy też dyskryminacja społeczności LGBT. Jednakże w przypadku zmian generacyjnych trudno o wspólny mianownik. Każde nadchodzące pokolenie przynosi ze sobą zarówno pewną świeżość spojrzenia, ale także wiele niewiadomych. Stąd stereotypizacja, która staje się narzędziem obrony bardziej doświadczonych pracowników. Jak radzić sobie zatem z tym negatywnym, ale po części naturalnym zjawiskiem?
Zdaniem Espinozy szablonowe myślenie to przeszkoda, z którą powinni zmierzyć się nie tylko przełożeni i managerowie, ale również – a może przede wszystkim – najmłodsi uczestnicy rynku pracy. Dlaczego? Odpowiedź wydaje się prosta, ale w praktyce wymaga dużej samodyscypliny. Zrozumienie siebie oraz punktu widzenia innych to ważny motor kariery, która może zapewnić satysfakcję zarówno pracownikom, jak i pracodawcom.
"Jeżeli poznasz stereotypowy obraz swojego pokolenia, łatwiej przyjdzie Ci pokazanie, że nie ma on związku z rzeczywistością" – to zdanie z książki Espinozy powinno dać do myślenia generacji Y i Z. Zrozumieć siebie to zrozumieć innych.
Z jakimi stereotypami generacyjnymi mamy zatem do czynienia obecnie? Poniżej prezentujemy kilka z nich, gdzie wartości pokolenia Y rozmijają się ze spostrzeżeniem bardziej doświadczonych uczestników rynku pracy.
Work-life integration kontra autonamia
Dla milenialsów zainteresowanie to fundament pracy. Nie powinniśmy się temu dziwić. Wychowani w świecie pełnym fascynacji nowymi technologiami, gdzie memy tworzą współczesny rys tożsamościowy, a selfie stanowi nowy wymiar narcyzmu, łączenie ciekawości z obowiązkami staje się czymś naturalnym. Milenialsi nie lubią reguł i 8-godzinnego czas pracy. Nauczeni niepewności i coraz krótszej żywotności pewnych zawodów starają się otrzymać od życia jak najwięcej. Dla ich przełożonych takie podejście to trudny orzech do zgryzienia. Jak zarządzać pracownikami, którzy stawiają na autonomię, są niespokojni i oczekują wyzwań każdego dnia?
Nagroda kontra roszczeniowość
Młodzi są niecierpliwi – to zasada stara jak świat. Ale współcześni pracownicy są po szyję zanurzeni w tzw. "kulturze instant". Natychmiast, 24 godziny na dobę, zawsze podłączeni. Korzystanie z usług i produktów uczy ich również innego podejścia do miejsca pracy. Szybki awans, nieprzerwana stymulacja i motywacja, system nagród i przejrzystych wartości. Dla przełożonych taki sposób myślenia może okazać się zmorą.
Wyrażanie siebie kontra kreatywność
Klasa kreatywna szturmem zdobywa rynek pracy w poszczególnych krajach. Innowacyjność to obecnie przecież główny wyznacznik gospodarczego rozwoju. Milenialsi myślą nieszablonowo. Szybko potrafią uzyskać wartościowe informacje i wyciągnąć z nich wnioski, które mogą zaskoczyć. Skok na trampolinie kreatywności to jednakże tylko połowa sukcesu. Młody rynek pracy rozbija się o ważne z punktu widzenia managerów zasady, takie jak konsekwencja, strukturyzacja czy logika.
Sukces kontra gniew
Organizacje wciąż uczą się kultury feedbacku, ale dla pierwszego pokolenia, które tak silnie zależy od swoich rodziców, krytyka może budzić gniew, niezrozumienie bądź żywioną urazę. Mniej emocji. Więcej dystansu. Milenialsi często zapominają, że nie są pępkiem świata.
Sens kontra zaangażowanie
Ten konflikt to jedna z największych bolączek współczesnego rynku pracy. Takie słowa, jak sukces, kariera, wyścig szczurów nauczyły milenialsów, że sens w życiu zawodowym może rozminąć się z miejscem pracy. "Kultura instant" jednocześnie zmusza ich do poszukiwania przestrzeni zdominowanej przez entuzjazm. Oczekiwania często jednak przerastają rzeczywitość. Dlatego milenialsi powinni przemyśleć sobie, jak bardzo może im się przydać szczypta pokory.
– Na tym polega wyjątkowość tej publikacji. Dotąd milenialsi byli przedmiotem szeregu badań i analiz, które mówiły nam, czyli ich przełożonym, managerom i zwierzchnikom, jak z nimi postępować, by byli zadowoleni z pracy. Książka, która powstała pod kierownictwem Chipa Espinozy, jako pierwsza pokazuje młodym ludziom drogę, która pozwoli im skutecznie się komunikować z innymi pokoleniami, co niewątpliwie wpłynie na ich sukces zawodowy – powiedział z okazji promocji książki Krzysztof Kwiecień, Dyrektor HR w Deloitte w Polsce i Europie Środkowej.
Chip Espinoza, jeden z autorów bestsellerowej książki Milenialsi w pracy, na zaproszenie Deloitte i Wydawnictwa StudioEmka odwiedził Polskę 12–13 kwietnia 2016 roku, aby promować polskie wydanie swojej książki.
Poniżej prezentujemy infografikę poruszającą tematykę stereotypu pokoleniowego na rynku pracy. Aby powiększyć infografikę, kliknij w poniższy obrazek.