Nadzorowanie, kierowanie, motywowanie. Team leader zarządza pracą członków zespołu, by zapewnić odpowiednią jakość wykonywanych zadań. Organizuje pracę, wyznacza zadania oraz monitoruje ich prawidłowe wykonanie. Wspiera członków zespołu zarówno w rozwoju zawodowym, jak i osobistym. Dba o dokumentację pracy i raportowanie. A ponieważ łączy rolę managerską ze specjalistyczną, razem z członkami swojego zespołu wykonuje zadania biznesowe.
Do zakresu zadań team leadera należą:
- administracja, na przykład reorganizacja zespołu, przydzielanie obowiązków
- nadzór nad realizacją zadań, postępem projektów
- finansowe prowadzenie zespołu
- dokumentacja pracy
- wspieranie pracowników w rozwoju zawodowym i osobistym w organizacji
- czuwanie nad funkcjonowaniem zespołu
- analiza, rewizja, proponowanie ulepszeń i usprawnień w procedurach
- realizacja zleceń oraz projektów wspólnie z członkami zespołu
- raportowanie do przełożonego
- rozstrzyganie sporów i zażaleń (pracowników i klientów).
Jeśli chcesz zostać team leaderem…
Warunkiem przy aplikowaniu na stanowisko team leadera jest posiadanie przynajmniej dwuletniego doświadczenia w obszarze pracy zespołu. Nie mniej istotnym wymaganiem jest poparta przykładami umiejętność zarządzania zespołem i odpowiedzialnego delegowania zadań.
– Na przestrzeni lat przeczytałem wiele książek, poznałem szereg narzędzi i procedur mających zapewnić sukces w zarządzaniu zespołem specjalistów – opowiada Jason Olson, dyrektor operacyjny w amerykańskiej firmie Portent. – Wszystkie one są przydatne, jednak najważniejsze w prowadzeniu zespołu i project management jest budowanie i wspieranie właściwych relacji i interakcji między ludźmi.
Nawet jednak jeśli nie jesteś urodzonym liderem, nie musisz się obawiać. W szlifowaniu umiejętności managerskich często pomaga organizacja, na przykład wysyłając na odpowiednie szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne. Doświadczenie jest bezcenne – a każdy dzień pracy jako team leader pozwala uczyć się i rozwijać umiejętności.
Poszukiwane umiejętności
Najważniejsze są zdolności przywódcze i kompetencje komunikacyjne. Oprócz tego niezwykle ważna jest umiejętność motywowania – siebie i innych. Listę wymagań uzupełniają:
- odpowiedzialność
- umiejętność wyznaczania priorytetów
- umiejętność planowania
- zdolność pracy pod presją czasu i w stresie
- umiejętność podejmowania decyzji
- kompetencje IT
- organizacja czasowa
- dokładność w dokumentacji
- zdolność budowania autorytetu.
Jeśli lubisz pracę z ludźmi, masz zdolności organizacyjne i przywódcze, oznacza to predyspozycje do bycia dobrym team leaderem.
Nie jest to jednak zadanie łatwe, bo członkowie Twojego zespołu nie zawsze będą się czuli szczęśliwi i zmotywowani do pracy, a to Twoim zadaniem będzie znajdowanie sposobów na inspirowanie ich i zapobieganie spadkowi produktywności oraz gorszym wynikom.
Cechy dobrego team leadera
Wspomniany amerykański ekspert zwraca uwagę na kilka aspektów pracy na stanowisku team leadera, które są decydujące dla odniesienia na nim sukcesu.
To przede wszystkim otwarte i pozytywne podejście do ludzi w zespole. Dobry team leader przede wszystkim słucha. Przynosi mu to podwójną korzyść: po pierwsze wsłuchiwanie się w głos pracowników pozwala uzyskać informacje z pierwszej ręki, a po drugie szczere zainteresowanie tym, co ktoś ma do powiedzenia, gwarantuje sympatię, szacunek i zwiększoną chęć współpracy po stronie członków zespołu.
Warto również na tym stanowisku nie szczędzić czasu i sił, by sprawiedliwie chwalić współpracowników. Znajduje to uzasadnienie w psychologii: ludzie znacznie chętniej i z większym zaangażowaniem wykonują zadania, jeśli są do tego pozytywnie motywowani. Pochwały za dobrze wykonane zadania i postęp znacznie skuteczniej wspierają pracę zespołu niż motywacja negatywna.
Trudniejszym zadaniem jest konstruktywna krytyka. Nic nie działa równie skutecznie demotywująco, niż ciągłe krytykowanie i narzekanie na jakość pracy. Oczywiście każdy popełnia błędy, sztuką po stronie zarządzającego zespołem jest nie tylko zminimalizować ich efekt na całą pracę, lecz także ukazać je w odpowiedniej perspektywie, jako możliwość poprawy i impuls do dalszego rozwoju.
Ważnym i korzystnym dla wszystkich aspektem jest respektowanie opinii oraz pomysłów członków zespołu. Dla team leadera jest to kolejny sposób na docenianie pracowników, a także szansa na nauczenie się czegoś nowego albo na przykład znalezienie nowego sposobu na usprawnienie pracy na którymś etapie.
Wyzwaniem na stanowisku team leadera jest… umiejętność przyznania się do błędu. Zwłaszcza dla młodego pracownika, który buduje swój autorytet w zespole, może być to trudne, jednakże warte wysiłku. Dlaczego? Szczerość w przyznaniu, że zrobiło się coś źle, i działanie w celu zapobieżenia popełnieniu tego samego błędu w przyszłości zyskuje takiemu liderowi szacunek współpracowników. Odwrotnie niż unikanie lub spychanie odpowiedzialności, co w dodatku wyklucza możliwość uczenia się na potknięciach.
Elementem roli team leadera jest wyznaczanie zadań i wspieranie pracowników w ich wykonywaniu. Do tego konieczne jest zaufanie do pracowników, delegowanie obowiązków, a także stawianie poprzeczki wysoko i przekonanie ludzi o ich możliwościach, by wspierać w ten sposób ich rozwój. Takie nastawienie czyni z team leadera dobrego coacha.